Sunday, July 1, 2012

Kenangan Manis Di Bumi Al-Aqsa. -Bahagian 5-

Kami makan agak banyak ketika itu. Maklumlah, begitu banyak menu hidangan yang istimewa. Tentu sahaja akan berasa kerugian sekiranya tidak mencuba menu masakah penduduk Palestin. Antara yang kerap ditambah-semula oleh penjaga restoran tersebut ialah ayam panggang ala palestin dan kebab kambing yang dimasak menggunakan besi satay.


Saya antara yang paling akhir meninggalkan restoran, sebagai ketua rombongan saya diberikan minuman percuma yang berbeza daripada jemaah. Selesai menghabiskan minuman tersebut, saya terus ke laman restoran sambil menunggu jemaah selesai "meronda" di kedai yang terdapat di bawah restoran tersebut, bersama seorang jemaah, Haji Malek. Sedang asyik memerhatikan gelagat pelancong yang datang dari seluruh pelusuk dunia tersebut, tiba-tiba seorang lelaki yang tingginya melebihi 7 kaki datang menyapa saya dari depan.

"Hi, where are you come from? Are you from Malaysia?" sebut lelaki mat saleh tersebut sambil menghulurkan tangan berjabat tangan dengan saya.

"Yes, we came from Malaysia. Where are you from?" balas saya tersenyum sambil berjabat tangannya.

Rupanya, lelaki Mat Saleh yang tinggi lampai tersebut datang dari New York, Amerika. Melancong bersama teman-temannya yang juga mungkin telah selesai menjamu selera di situ. Sebelum kami menamatkan perbualan, dia semput menunjukkan tanda bagus kepada kami dan menyebut bahawa hubungan Amerika dan Malaysia sangat baik, "We are good friends, you know" katanya kepada kami.

Saya hanya tersenyum sambil memikirkan apakah yang sebenarnya dirujuk sebagai "friends" itu tadi. Namun, jauh di dalam hati saya, turut tersimpan sedikit rasa bangga kerana Negara Malaysia yang kerdil ini turut dikenali di seluruh dunia.

Jalan ke Al-Quds (jerussalam) yang dipenuhi kereta berplat kuning.


Lagi kereta berplat kuning. 


Setelah memastikan bilangan jemaah mencukupi, Mr Kassim membawa kami keluar daripada Bandar Ariha (Jericho) meneruskan perjalanan dan kembara kami di bumi Palestin. Di suatu persimpangan, beliau menunjukkan kepada kami, laut mati yang dikongsi bersama negara Jordan. Kelihatan Laut Mati yang sangat luas dan membiru terbentang tidak jauh dari bandar Ariha. Rupanya, Laut Mati sebenarnya lebih tepat dipanggil Tasik kerana kedudukannya yang terpisah daripada laut dan sepatutnya tergolong di kalangan kawasan air tawar, namun kerana kandungan garam yang tinggi, juga keluasan yang melebihi 650km persegi, kawasan ini lebih terkenal dengan panggilan laut mati.

Kami tidak diceritakan dengan panjang lebar mengenai kisah ajaib disebalik laut mati ini, kerana kami akan melawati laut mati ini ketika berada di Jordan. Lalu, kami meneruskan perjalanan ke Bandar Jerussalam, ibu kota Negara Palestin yang kini telah dirampas menjadi ibu kota  Negara Israel. Dahulunya, diceritakan, bahawa Negara Palestin merupakan pecahan daripada Negeri Syam, dan ibu kota Negeri Syam pada ketika itu ialah Jurussalam, atau Al-Quds.

Al-Quds merujuk kepada Baitul Maqaddis, iaitu rumah suci yang menempatkan Masjid Kedua di dalam Islam, dan Kiblat pertama bagi orang Islam. Yahudi dan Kritian juga mendakwa bumi inilah bumi pertama ajaran mereka dan kiblat pertama agama mereka.

Sebelum sampai ke Jerussalam, kami dibawa melalui sebuah lebuh raya yang melewati kawasan padang pasir. Didapati begitu banyak papan tanda arah yang menuju ke arah Maqam para Nabi dan pejuang yang disemadikan di sini. Benarlah kata Mr Kassim, selain menjadi kiblat pertama Umat Islam, Baitul Maqdis, atau Palestin ini merupakan bumi para Nabi dan juga bumi para Sahabat. Begitu ramai para Nabi dan Rasul yang membesar di sini, dan menamatkan riwayat mereka di sini. Malah dikatakan, daripada 126,000 orang Nabi yang pernah diutuskan oleh Allah ke bumi, sebahagian besarnya ialah di sini, bumi yang dahulunya dihuni oleh Bani Israel ataupun orang-orang yahudi yang ada pada hari ini.

Dakwaan orang Yahudi bahawa bumi ini ialah bumi nenek moyang mereka sebenarnya adalah benar dan tepat. Tiada yang dapat menafikan bahawa penghuni dan tuan asal bumi ini ialah Orang Yahudi. Tetapi mereka telah diusir oleh Kerajaan Rom yang memerangi habis-habisan orang Yahudi pada suatu ketika dulu. Sehingga mereka bertaburan di dunia. Bahkan, mereka juga mengkhianati para Nabi dan Rasul yang telah diamanahkan oleh Allah untuk menjaga bumi tersebut. 

Hari ini, orang-orang yahudi bermati-matian memperjuangkan agar bumi ini menjadi milik mereka sepenuhnya. Mereka merampas tanah dan memusnahkan kediaman orang Islam, mengusir mereka keluar dari bumi Palestin bahkan ada yang "dipenjarakan" di dalam penjara terbesar dan terzalim ciptaan Yahudi di bumi Palestin.

Dalam perjalanan tersebut, Mr Kassim menerangkan wilayah-wilayah yang dibahagikan antara orang-orang Yahudi dan Palestin. Terdapat lebih kurang 7 juta orang Yahudi di Negara Israel dan lebih kurang 3.4 juta orang Palestin yang terbahagi kepada Tebing Barat dan Gaza. Jurussalam, atau Al-Quds pula terletak ditengah-tengah pembahagian wilayah tebing barat dan Negara Haram Israel.

Dari dalam bas, kami ditunjukkan beberapa "pusat tahanan" termasuk kem Orang Badwi Palestin yang sangat dhaif. Malah, pusat tahanan orang Palestin tersebut, dibinakan tembok batu yang sangat tinggi, dilengkapi sistem pencegah pencerobohan yang mengelakkan "tahanan" keluar dari pusat tahanan tersebut. Kononnya, orang Palestin suka memberontak dan suka membuat kacau bilau, dan orang yahudi pula mendakwa diri mereka diancam keganasan orang Palestin.

Tembok "tahanan" yang memenjarakan orang Palestin di bumi Palestin sendiri.

Kami ditunjukkan juga, bahawa diskriminasi yang dikenakan terhadap orang Palestin bukan sahaja pada tanah dan tempat kediaman, malah orang-orang Palestin menerima tekanan dan disekat daripada bebas bergerak. Nombor plat orang yahudi berwarna kuning, sementara orang-orang palestin berwarna hijau dan putih. Manakala, untuk masuk ke Jurussalam, hanya plat kuning sahaja yang dibenarkan. Sampai di suatu simpang, Mr Kassim menunjukkan laluan yang khusus untuk orang yahudi Mala'oun sahaja yang dibenarkan masuk. Kami masuk ke simpang tersebut kerana bas tersebut merupakan bas pelancong yang memiliki plat berwarna kuning, tanda perjanjian dengan kerajaan Israel. Walaupun berat, namun kami terpaksa kerana hanya itu pilihan yang ada.

Ke kanan ialah jalan ke Al-Quds, selain daripada Plat berwarna kuning tidak dibenarkan melalui jalan ini.

Kami meneruskan perjalanan sehinggalah masuk ke sebuah terowong. Mr Kassim menyambung lagi cerita diskriminasi berpanjangan yang dikenakan kepada orang-orang Palestin di bumi Palestin. Ketika menghampiri penghujung terowong, Mr Kassim menyebut, "Dear Friends, when we reach at the end of this tunnel, please look at your left, you'll be seing the Masjidil Aqsa and the dome of the rock. Please look at your left," kata Mr Kassim.

Kami menanti dengan penuh debaran untuk melihat sendiri rupa Masjid Al-Aqsa dan Kubah Sakhra yang dikatakan kiblat suci umat Islam. Mr Kassim membacakan sekali lagi ayat pertama dari Surah Al'Isra' menceritakan betapa Allah Ta'ala melindungi dan memberkati bumi para Nabi dan Rasul A.S ini.
Kubah Sakhra (Dome Of the Rock)(Kubah Emas) dan Banguna Masjid Al-Aqsa (Kubah kelabu)


"Allahu Akbar" tempik Mr Kassim, serentak disambut oleh para jemaah, "Allahu Akbar," kami mengulangi takbir dengan begitu gembira dan terharu, akhirnya dipertemukan dengan kiblat pertama umat Islam. Tempat yang pernah dikunjungi Nabi Muhammad SAW ketika dalam peristiwa Isra' dan Mikraj. Bumi yang pernah dihuni oleh Nabi Ibrahim, Nabi Musa, Nabi Harun, bahkan sejarah Nabi Isa juga banyak tercatat di sini. SubhanaLlah. Indahnya kubah As-Sakhra dilihat dari lebuhraya tersebut, di tengah-tengah kota Baitul Maqdis.

Antara puluhan, malah ratusan gereja yang terdapat di sana.
Namun, pandangan yang indah tersebut segera dicacatkan oleh puluhan gereja yang terbina disekelilingnya. Puluhan menara jam bersalib dibina disekeliling Masjid Al-Aqsa dan bumi Jerussalam itu. Turut mengisi pemandangan kami ialah masyarakat yahudi Orthodox yang berkeliaran di merata-rata tempat. Itulah kali pertama saya melihat orang-orang yahudi orthodox, dan ketika itulah baru saya rupanya inilah orang-orang yahudi orthodox. Yahudi Orthodox membentuk kira 1% daripada keseluruhan orang-orang yahudi di Negara Haram Israel. 



Orang Yahudi Orthodox di sekitar bandar Jerussalam.

No comments:

Post a Comment